Trim Balaj
Her kan du lese om aktør Trim Balaj. Bli kjent med hans metoder for å få sine roller, og les hans gode tips for å oppnå suksess i bransjen.
Hvem er du?
Trim Balaj, født og oppvokst i Kristiansand med opprinnelse fra Kosovo. Derav navnet Trim med i. Er gift med en superwomen og bor på Grünerløkka. Har til nå fått gjort en del spennende prosjekter som skuespiller; alt fra å være pirat i Abra Havn, hoppe fra 8 meter ned i et djup for en Indiana Jones inspirert kortfilm til å jobbe med store aktører som Netfix og NRK produksjon.
Hvor startet det?
Det hele startet nok som liten gutt da jeg likte å prøve skoene til foreldrenes middagsgjester og underholde mine søsken ved å etterligne personen som skoene tilhørte. Videre i oppveksten så likte jeg å fortelle historier til venner og klassekamerater, med et snev overdrevent sannhet og mer eventyrlig innhold. Ikke minst å fortelle vitser og tulle med de rundt meg. Så jeg har nok vært det man kan kalle «klassens klovn». Med lite tilbud om teater i byen så begynte jeg å danse sammen med en vennegjeng. Under min tid på VGS så gikk jeg allmenn fag, men ikke være med å opptre med danselinjene. Dette forsterket bare mitt ønske og tro om at det var her jeg hadde noe å gjøre. Etter militæret så flyttet jeg til Oslo, startet på Bårdar Akademiet og fikk oppleve ´A Whole New World´ innen musikal teater. Samtidig som jeg gikk på Bårdar tok jeg klasser på NSKI for å lære enda mer skuespiller teknikk, så det var ikke mye fri tid i løpet av de 3 årene på skolen. Videre gikk veien til London hvor jeg tok en Master i Guildford School of Acting.
Hvilke jobber har du hatt de siste årene?
De siste årene så har jeg gjort en håndfull med morsomme reklamer for blant annet; Onecall, Tine, StorOslo eiendom og Nordea. En del spennende Kortfilmer har jeg også fått lekt meg med. Men det absolutt største var å bli castet av Maria fra Face, til en feature rolle i «22.July» Filmen på Netfix regissert av Paul Greengrass. Fikk jobbe med en rekke fotte mennesker, tett med regi og Jon Øigarden. Et annet prosjekt som var utrolig spennende og gøy å få være med på var «Magnus» for NRK. Der ble jeg kjent og fikk jobbe med utrolig mange dyktige skuespillere og et fantastisk crew.
Hva har du gjort riktig for å få de store jobbene?
Jeg jobber hardt med research. Prøver å finne de riktige folkene som jeg kan kontakte og holder meg selv aktiv. Om det er jobbe med kortfilmer, opptre på åpne scener, mingle kvelder eller sosiale settinger. Og ikke minst holde meg oppdatert hos de ulike casterene som er i Oslo. Men om det er det som er riktig vet jeg ikke.
Det er i hvert fall slik jeg har gått frem. Så slutter jeg aldri å jakte på den neste store jobben. En ting jeg ikke har gjort, er å sitte hjemme og vente på at tlf skal ringe.
Hvilke tips ville du gitt videre for å oppnå suksess?
Du må ha is i magen, tålmodighet og sørge for at du holder deg selv aktiv innenfor det du ønsker å drive med. Dra på Studio X og jobb med en monolog, vis den på Værsågod scenen på Caféteatret, dra på f.eks. blått lerret, gå å se visninger, forestillinger, vær der du vet «bransjen» samler seg. Når du jobber med et prosjekt, gjør en god jobb og vær en person man har lyst til å jobbe med igjen. Og helt til slutt, ikke vær redd for å spør om hjelp, råd eller tips på veien. Det er en liten bransje, men de fleste er villig til å hjelpe hverandre oppover. Det er viktig at vi kan tipse om hverandre til andre jobber eller stille opp og hjelpe med en selftape.
5 gyldne regler for meg om bransjen:
1. Vær godt forberedt.
Om det er til en audition, student produksjon eller profesjonell produksjon, så kommer du på jobb klar for å gripe dagen og med respekt for din motspiller og resten av teamet. Hvis du ikke kan replikkene dine før du skal på, så kan du sette hele produksjonen bak skjema. Da er det ikke sikkert innspillingslederen blir fornøyd.
2. Vær hyggelig med alle du møter på innspilling.
I en produksjon så kan hen som gir deg kaffe, faktisk være en produsent eller regissør og de er med på dette prosjektet for å gi en hjelpende hånd til en venn. Derfor og uansett så bør man være ydmyk, grei og omtenksom for de foran og bak kamera. Plutselig så kan det være nettopp de som ønsker å ha deg med på deres neste prosjekt, kun fordi du strakk en hjelpende hånd eller virker som en bra person å jobbe med.
3. Ha respekt for tiden til folk, møt opp i tide!
Ingen liker å vente, punktum. Verken på trikken eller venner. Så ha respekt for tiden og møt opp når du skal. Kostymeprøve, casting, sminke og innspilling. Så du bør planlegge ekstra tid fra du våkner til du skal være et sted.
4. God kommunikasjon.
Hvis man gjør noen scener man blir usikker på eller synes noe er ubehagelig så er det viktig å snakke med motspiller og bli enig om hva som er greit eller ikke. Det er faktisk lov å si ifra, hvis man føler noe ikke stemmer. Når man er i dialog med regi, så kan man avklare ting før en scene hvis man er usikker på hva man skal gjøre eller hvordan. Men med gode forberedelser så burde ting gå på skinner slik at man kan ha det gøy på jobb når du hører ordet; «Action!»
5. Casting agenten vil at jeg skal gjøre det bra og få jobben!
Fra øyeblikket du får en telefon eller mail, så betyr det at de har troa på at du er riktig for denne rollen. (Om det er reklame, kortfilm eller spillefilm). De vil ha deg inn på casting for å vise «kunden» hvor bra du er! Så du kan kalle de en bestevenn med kamera.
Avslutter med noen visdomsord som min lærer en gang sa, og som aldri blir glemt!
Be kind to the people on your way up,
because you might meet them on your way down.
- Wilson Mizner