5 GRUNNER til hvorfor du trenger en digital portefølje!
1) Du må være synlig!
Mange er kanskje ikke klar over at hvis de ikke har en portefølje, så er det svært vanskelig å få seg arbeid og oppdrag.
I modellbransjen må byråer eller kunden se hvordan modellen ser ut, hårfarge, øyenfarge, høyde osv, før de bestiller modellen.
I TV og Film bransjen vil de også se hvem du er, men også hvilken «type» du er og din erfaring.
Så for å bli booket til oppdrag er det nesten umulig hvis du ikke har fysisk representasjon gjennom en profil / portefølje.
2) Du må være digital!
Gjør det enkelt for byrået eller oppdragsgiver – vær synlig digitalt. Som med det meste av tjenester, tilbud, og sosial kobling i dag, er også det meste av casting og oppdrag, tatt inn i den digitale verden. Det er lenge siden man gikk rundt med sin portefølje under armen, eller sendte søknad og bilder per post. Vær der du er synlig, og vær der du har en egen digital profil.
3) Du BØR være representert!
Det er en stor fordel vis du er i et profesjonelt arkiv – eksempelvis Face portal. Det gir deg en viss tyngde, og oppfattes som at du er seriøs. Har du tenkt å søke flere oppdrag, og du ønsker kanskje en karriere, så virker det hundre ganger mer profesjonelt og seriøst om du har et profesjonelt oppsett. Dine søknader er ferdig utformet, din profil er riktig oppsatt, og oppdragsgivere kan enkelt finne deg og din informasjon i en oversiktlig representasjon.
4) Du har alltid en digital CV!
Som modell, statist, eller skuespiller er porteføljen din den optimale CV. I en digital profil oppdateres og formes din CV automatisk.
Din CV viser hvilket arbeid du har gjort før, din allsidighet, utseende og hvem du er.
Din portefølje eller CV er det som «selger» deg inn til bransjen. Din CV er hva oppdragsgivere, byråer, og klienter vil se på når de vurderer deg til en rolle eller oppdrag.
Har du noen gang prøvd å få en jobb i bedriftsverdenen uten å først sende inn CV-en din? Det samme gjelder denne bransjen.
5) Du må ha bilder!
Porteføljen din er en representasjon av deg og hvordan du ser ut. Det er markedsføringsmaterialet ditt som oppdragsgiver eller byrået vil bruke for å vurdere deg. Det er viktig at din portefølje holdes oppdatert med ditt nåværende utseende, og at bildene som er inkludert i porteføljen ikke er mer enn ett år gamle. Husk – det er bildene dine som viser hvem du er – du blir aldri booket til oppdrag uten dette – så sørg for å ta oppdaterte bilder!