Face presenterer Makeup artist Sølvi Strifeldt.
Sølvi er utdannet visagist i 1994, og har flere medaljeplasser i NM i makeup med Norgesmestertittel i 1999.
Hun har siden 2010 fått forespørsel om å uttale seg som fagperson innen makeup, skjønnhet, og trender.
I tillegg har hun vært kursansvarlig for flere sminkemerker, foredragsholder, sensor og faglærer på skoler i Norge og Sverige samt dommer i konkurranser.
Hun har jobbet i "Bli ny" med KK, Trinny & Susannah, skjønnhetsdokumentarer, musikkvideoer, norske og utenlandske TV kanaler, reklame og bøker, magasiner, moteserier og mye mer.
I tillegg har hun jobbet med ulike fashionshow, Melodi Grand Prix og andre artistopptredener, kortfilmer, TV serier og flere spillefilmer.
Hun har navn som Shontelle, Bring Me the Horizon, Ms Lauryn Hill, Diamanda Galas, Omer M. Bhatti, Morten Abel, Christer Falck, Kathrine Sørland, Carina Dahl, Marna, Cecilie Skog, Linn Skåber og mange andre kjente artister, komikere, programledere og politikere på sin merittliste.
I tillegg til norske fotografer som bla Morten Qvale, Julie Pike, Per Heimly med flere, har hun jobbet med internasjonalt kjente fotografer som Kris DeWitte, George Holz, Dennison Bertram, Richard Bradbury, Jean Knott, Neil Snape, Cristiano Ostinelli.
Sølvi er bosatt i Ski kommune, og er ett anerkjent navn i bransjen med over 14 år i bransjen.
Hvordan er det å arbeide som Makeup artist?
Det å jobbe som makeupartist krever at man har trening i mye.
Det er mange små «fag» man må lære seg. Feks trenger man å lære seg ansiktets morfologi, for å ta rette beslutninger i arbeidet, hva gjelder manipulering av ansiktsfasong og ansiktsuttrykk.
I noen tilfeller kan en eldre dame med fordel bruke skygge og maskara under øynene, mens ungdom eller ung voksen ikke bør ha det. Det har ikke med alder å gjøre, men med ansiktstrekkene å gjøre.
Som makeupartist må man av og til prøve å få en person til å ligne en annen person, enten det er «Mona Lisa» eller en kjendis. Man må vite hvordan man gjør noen yngre eller eldre, gjøre noen mer feminin, eller mer maskulin. Alt gjøres ikke kun med skygge og lys, men også farger har mye å si for om en person skal se eldre eller yngre ut, feminin eller maskulin.
Jobben som makeupartist er utrolig spennende. Man kan stå på et offentlig toalett uten bord og stoler og sminke i 10 minus den ene dagen, mens den neste befinner du deg i svært luksuriøse omgivelser, eller blir fløyet til andre deler av landet for å sminke bruden til en av Norges rikeste menn. En dag går du sulten og tørst gjennom en hel dag uten å få servert mat eller drikke i kanskje opp til 12 timers arbeidstid, den neste dagen bugner det av kulinarisk mat på flere meter, med musserende og vin. Den ene dagen sliter du ryggen av deg og blir gul og blå fordi du må drasse rundt på så utrolig mye saker, den neste blir du hentet i limousin og privatsjåfør.
Jobben er med andre ord svært dynamisk og uforutsigbar. Jeg har alltid mye med meg på jobb, fordi man aldri vet hvilke type oppdrag man må løse. Det kan være blåmerker på føtter, en tatovering som skal skjules, et innspill om noe kreativt, eller utenom det vanlige som krever mer spesielle typer sminke, eller det er en hudtype som fungerer dårlig for akkurat ditt favorittmerke.
Å ha med utstyr som saks, ob, sikkerhetsnåler, klyper, og mye annet kan av og til være smart å ha med. Noen ganger må vi også gjøre hårstyling, eller hele stylingjobben med klær og tilbehør. Man vet aldri helt hvilken jobb man får, eller hva som kreves av utstyr, og det kan være tungt å drasse rundt med mye remedier for å gjøre den beste jobben.
Det beste man har med seg på jobb er godt humør, ro og tålmodighet! Man skal helst være en ressurs på jobb, både for modellen eller skuespilleren, men også for hele teamet. Man bør følge med, lære av alt og kunne regne med at man må steppe opp som «assistent» både på lys, som sjåfør, prodass eller til og med som skuespiller om nødvendig!
Man må av og til lære seg ting man ikke kan, og man må regne med at jobben innebærer å sitte med forberedelser i flere dager hvor man eksempelvis syr kostymer, lager en bart, farger hårextensions, lager smykker, hatter, trener på spesial effekter innen sminke, eller hva det måtte være for en reklamesnutt, film eller en fotoshoot.
Man erfarer at det å bli kontaktet for å være makeup for film, kanskje betyr at du egentlig skal gjøre kun hår i flere dager.
Det er mye hardt arbeid til tider, lange dager, og av og til uten søvn fordi du både forbereder og trener. shooten kanskje varer i 8-15 timer, og du har 2 til 5 timer med kjøring i tillegg. Noen ganger er det mye venting, og andre ganger rekker du ikke engang å gå på do før arbeidsdagen er over.
En dag er det reklameopptak, neste dag er det fotoshoot, en tredje dag underviser jeg på stylistskoler i fashion makeup eller fargekorrigering. Den fjerde dagen holder jeg sminkeveiledning for kunder, den femte dagen reiser jeg til annen del av landet for å forelese på en skjønnhetsmesse, kjøpesenter eller andre events om sminketrender, den sjette dagen sminker jeg brud, forlover og mor og den syvende dagen svarer jeg på journalistiske spørsmål om sminketips til et magasin eller nettside.
Det er egentlig ikke helt sant. Ingen uker er helt like fordi vi har en jobb som varierer veldig, og alle uker er forskjellige i innhold og utfordringer.
Å jobbe som frilanser betyr uforutsigbarhet i arbeidet, både inntektsmessig og tidsmessig. Det går i rykk og napp, og noe er veldig sesongstyrt. Det er mange makeupartister, og derfor konkurranse om jobbene.
Noe av det viktigste er derfor å være pålitelig, presis, forutsigbar, og relativt rask men nøye.
Så å være seriøs i jobben, aldri klage, aldri gå fra arbeidet før alle er ferdig, er svært viktig.
Pålitelighet først og fremst.
Det er også viktig følge med på trendene, og da mener jeg ikke på YouTube, instagram, eller makeup bloggere, men å se de forskjellige trendene som du finner i de forskjellige subkulturene.
Du må alltid vite hvilken type hatt du skal ha på deg til enhver tid.
Du må selv ofte finne ut av hvilken sminke du skal bruke, om sminke i det hele tatt skal gjøres, eller om du kun skal fikse hår på en reklamefilm eller kortfilm. Type spesialeffekter, eller om du skal gjøre karaktersminke er noe du ofte må finne ut av, uten hjelp fra produksjonsselskapet.
Det er svært givende å være makeupartist. Selv om man kanskje sminker artister til Melodi Grand Prix, eller en verdensberømt avant garde artist før opptreden, er jobben langt fra luksuriøs.
Man må også bruke tid på å markedsføre seg selv, helst ha tid til events eller lanseringer, gjøre regnskap, ha møter med oppdragsgivere, korrespondere med kunder, innkjøp og foreberedelser, levering av kostymer, planlegging av kurs, skaffe modeller, også videre. Det er ikke alt som er inntektsbringende. Men som like vel må gjøres, fordi det er en del av jobben. Makeupartistyrket er derfor ikke en åtte til fire jobbm men en livsstil som kan være utrolig spennende, kreativt, moro og lærerikt.